Oficjalnie IAB, czyli Interactive Advertising Bureau działało na polskim rynku od 2000 roku, ale związek został nieformalnie założony w 1999 roku i składał się przede wszystkim z osób, które pracowały w firmach zajmujących się szeroko rozumianym Internetem. Były to więc agencje interaktywne, broker reklamowy, osoby pracujące w redakcjach stron internetowych, czy portali, W skład związku wchodziły osoby z CR Media w których pracowałam ja z Krzyśkiem Golonką, który był w dużej mierze twórcą tej organizacji. Byli też ludzie z AMG.net, 3d’Art (obecnie ARTEGANCE), e-poit i idm.net.
To był czas, gdy nie bardzo było dla kogo te materiały reklamowe przygotowywać, nie bardzo było się też gdzie reklamować i nie bardzo było komu te reklamy pokazywać. W 1999 roku nie było jeszcze nawet miliona internautów w Polsce, a reklamować się można było w kilku miejscach. Działała już wtedy Wirtualna Polska, Onet, kilka serwisów tematycznych i poczta na o2. Interia ruszyła oficjalnie dopiero w pierwszym kwartale 2020 roku.
Borykaliśmy się z niewielkim udziałem w rynku. Chcieliśmy rywalizować z tradycyjnymi mediami, takimi jak telewizja, radio i prasa. To one dominowały w wydatkach reklamowych. Organizacja utrzymywała się z naszych składek, a to oznaczało, że nasze potrzeby były zdecydowanie wyższe niż przychody. Było nas w końcu coś ledwie ponad 30 osób. Nie mieliśmy środków na wynajęcie biura czy dbanie o promocję samej organizacji. Jeśli chcieliśmy coś zrobić, to musieliśmy to zrobić sami.
Związek powstał, bo zależało nam na tym by pokazać, że internet jest takim samym medium jak każde inne. Chcieliśmy, by internet na stałe wszedł do strategii komunikacyjnej w firmach. Trzeba też było uporządkować chaos w zakresie przestrzeni reklamowej. Każdy z serwisów miał swoje własne formaty reklamowe, a to oznaczało inny materiał reklamowy dla każdego z serwisów.
W 2004 przeszłam do Agory, która wówczas nie była jeszcze członkiem IAB Polska. Udało mi się przekonać osoby zarządzające pionem internetowym, że warto w tą organizację zainwestować. Postawiono mi jednak jeden warunek. To nie miała być już organizacja osób prywatnych pracujących w różnego rodzaju podmiotach zajmujących się internetem, a stowarzyszenie firm. Po tych 5 latach mieliśmy już wszyscy świadomość, że czas na zmiany. Na jednym z walnych zgromadzeń rozwiązaliśmy nasz poprzedni byt i w 2005 roku powołaliśmy Stowarzyszenie Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.

Benita Jakubowska – Antonowicz, New Media (ighto.pl, ighto.com), w IAB Polska obecna jako przedstawiciel CR Media, Agory, Polska Press